Digitalizace stavebního řízení: Proč se vláda rozhodla vrátit o tři roky zpět?

Adéla u řečnického pultíku v Senátu

14. 12. 2024 | Aktuality, Senát

V Senátu jsme nedávno odhlasovali novelu umožňující provést „ stavebního řízení“. Cílem je umožnit úřadům dočasně využívat staré systémy společně s novými celostátními platformami. Takovým pěkným přehledem co se v rámci odehrálo, je reportáž Reportérů ČT, kterou doporučuji shlédnout.

Tento legislativní krok začal připravovat ještě Ivan Bartoš za svého působení na ministerstvu. Cílem tohoto kroku bylo ulehčit úřadům v přechodném období a připravit půdu pro hladší implementaci nových digitálních systémů. Ačkoliv byly problémy při startu nevyhnutelné, digitalizace stavebního řízení představovala zásadní krok kupředu. V rámci tohoto přechodného období se mělo pokračovat v rozvoji a úřady měly mít možnost i nadále využívat tradiční systémy. Bohužel, současná se rozhodla tento přechodný plán značně prodloužit, čímž se dostáváme do situace, kdy není jasné, jak celý projekt dopadne, kdy a za jakých podmínek.

Pochopitelně netvrdím, že projekt digitalizace stavebního řízení probíhal jako po drátkách. Hlavním problémem DSŘ byla ale Parlamentem odhlasovaná pravidla, šibeniční čas a z něho vyplývající nedostatek přípravných analýz a plánů. V zásadě ale nebyl vývoj systémů chybný, jen vyžadoval další práci…

dodali systém, díky kterému již dnes obíhá stavební dokumentace digitálně. To znamená, že stavební úřady a dotčené orgány mohou sdílet projektovou dokumentaci ve společném úložišti, což výrazně zjednodušuje celý proces a přináší benefit jak úřadům, tak účastníkům stavebního řízení. Tento systém byl i podle expertů zásadním pokrokem v digitalizaci stavebního řízení. Potvrdil to i současný ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek. Ten ocenil, že systém umožňuje efektivnější práci stavebních úřadů a zjednodušuje administrativu. Zároveň přinesl nový pohled na digitalizaci, protože místo papírové agendy se začal využívat elektronický systém, což je nepochybně krok správným směrem.

I přes všechny výzvy a problémy, které provázely implementaci, bychom měli ocenit reálný pokrok, kterého se již podařilo dosáhnout. Vláda se však nyní rozhodla, že celý projekt začne znovu stavět od začátku. Toto rozhodnutí považuji za nesprávné. Součástí navrhovaného bypassu je i to, že mnohé z toho, co již bylo vytvořeno, zejména tedy ISSŘ (informační systém stavebních řízení), se bude dělat znovu. A to úplně zbytečné. Lze totiž očekávat, že po sněmovním volbách bude nový ministr chtít dělat vše jinak a digitalizace se bude odkládat stále dál a dál… Mezitím pojedeme “postaru”, tedy draze, jako rukojmí současných dodavatelů IT služeb.

Místo toho, aby navázali na práci Pirátů, zvolila Vláda a nyní i  dražší a časově náročnější cestu, což není v zájmu naší země. Tento krok se zdá být přehnaný a zbytečně prodlužuje dobu, kterou budou úřady muset čekat na plně funkční systém. Ačkoliv je pravda, že systém měl své porodní bolesti, je nutné si uvědomit, že celý projekt byl podmíněn čerpáním evropských fondů a musel být spuštěn, aby byly peníze využity. Ostatně, i po startu se s rozvojem systému počítalo. Na druhou stranu, současná vláda dává nový termín pro dokončení projektu až za tři roky, což je v porovnání s původními plány absurdně dlouhá doba.

Správným řešením, které by podle mě bylo efektivní, bezpečné a na firmách nezávislé (tj. stát by měl vše u sebe), by bylo bylo učinit maximálně roční bypass pro použití nového i starého systému a současně zlepšit to, co už se udělalo na podkladě analýz. K tomu by ale stačilo 18 měsíců (viz reportáž).

A je jedno, jestli by tento krok udělal Bartoš nebo Kulhánek. Tady jde o politický problém, kdy se Kupka rozhodl, že podstatnou část odvedené naprosto nelogicky překope. Respektive z celého odkladu DSŘ těží zejména jedna konkrétní společnost. Která? To se dozvíte na konci výše zmíněné reportáže.

Pokud si ale vláda myslí, že tento projekt můžeme odsunout o minimálně tři roky, pak je to velká chyba. Tento projekt totiž není jen o technologii, ale o zlepšení života všech občanů. DSŘ by měla přinést rychlejší povolování staveb, zlevnění výstavby a celkové zjednodušení administrativních procesů. Zároveň by měla významně snížit prostor pro korupci, protože celý proces se stane transparentnější.

Na DSŘ je potřeba dál pracovat. Pokud chceme mít efektivní, transparentní a rychlý stát, musíme tento projekt dotáhnout do konce, protože jeho výhody jsou nezpochybnitelné. Bez ohledu na politickou příslušnost je třeba se soustředit na to, co je pro občany nejlepší a co jim usnadní život. A digitalizace stavebního řízení je jednoznačně krok správným směrem!

Pin It on Pinterest